(DL) Gynnas du?

Visst, opinionssiffror betyder inte speciellt mycket just nu. Oppositionen går alltid bättre. Men, gynnas Du av alliansens styre? Vem har fått det bättre? Din granne? Din arbetslösa polare? Det är svårt att säga, förändringar genomförs men effekterna dröjer. Fokus gjorde nyligen en undersökning med 1 017 väljare hur de uppfattar regeringens beslut. I en artikel publicerad den 7 december redovisas resultatet av undersökningen. Det är tydligt och det visar att många är missnöjda, missgynnade. Detta är en känsla jag också har, att många är besvikna. Men beror det på att man röstade för förändring, i princip vilken som helst? Eller beror det på att man faktiskt inte anser att alliansen infriat sina löften? Jag tror på det första och jag tror också att allt fler blir missnöjda på grund av opinionssiffrorna. Vi är ju flockdjur. Jag röstade, det gjorde jag, men utan någon egentlig kunskap eller något större intresse. Precis som de som röstade för förändring. Skillnaden är att jag inte ångrar mig idag.

Amerikansk politik är måhända fucked, men den är mycket roligare att följa. Speciellt om man tittar på republikanernas utmanare och de citat som Aftonbladet plockat fram i olika frågor. De ger självklart inte en helhetsbild men är oerhört roande och skrämmande. Jag tänker främst på 71-årige John McCain, en gammal(!) stridspilot som säger så här om abort: ”Medan vi fortsätter att se framåt, är det väldigt viktigt att vårt parti fortsätter att stå på livets sida.” och så här om klimatförändringarna: ”Jag tycker att det var rätt av Amerika att inte skriva under Kyoto-avtalet.”

Gällande klimatförändringen får John dock se sig slagen av Fred Thompson. ”Vissa människor, inte nödvändigtvis forskare, funderar på om Mars och Jupiter – som inte skrivit på Kyoto-avtalet – faktiskt är befolkat av SUV-körande utomjordingar som har sin air condition på 16 grader och som vägrar återvinna.”, säger Fred Thompson.

McCain är för övrigt lika gammal som Frankenstein, enligt honom själv. Under sin tid här på jorden har han tillsammans med sin botoxpumpade fru lyckats skapa sju små barn. Och han är emot abort…

Och till sist, ytterligare en anledning till att amerikansk politik är mer underhållande än svensk. När får vi se svenska politiker göra sådant här?

4 svar

  1. Angående din systers tolkning… För mig spelar det ingen roll om just personen i fråga tycker att det är bra eller dåligt. Slutsatsen blir liksom ändå: ”Svenska folket tycker att stora bröst är värda fler röster, din prestation var inte tillräcklig för det hängde ändå på bröststorleken”. Skitsamma vad fyllot framför dig tycker, om nu majoriteten andra människor tycker tvärtom, liksom. Fattar du hur jag menar?

  2. Ja, men mitt problem är inte Alm i Allmänhet (haha, ordvits) utan folk i allmänhet. You know?

  3. Jo, det är ganska komiskt att vi diskuterar nånting som inte ens har hänt. Men det är väl principfrågan som är det intressanta. Du som den man/kille/pojke du är, hur ser du på saken rent generellt?

  4. Nej, en form av ”jämställdhet” som gör att alla får det sämre är det väl ingen som vill ha. Jag har inte märkt att det kommer mer över gränserna, men sen är jag ju kvinna(tjej/flicka) också.. Så du får gärna ge nåt exempel.

Kommentera

